دستاوردهای آکادمیک طب سوزنی و موکساباسیون دوران باستان (2)

در سلسله جین و سلسله های شمالی و جنوبی (۵۸۱-۲۶۵) هرج و مرج ناشی از جنگ به وجود آمد و پزشکان بیش از پیش ، استفاده از طب سوزنی و موکساباسیون را توصیه می کردند عمدتاً به این دلیل که استفاده از این دو روش در مواقع بروز هرج و مرج و آشفتگی راحت و ساده بود و اینکه عامه مردم چین در مورد موکساباسیون معلومات و اطلاعاتی داشتند.

دکتر مشهور ، جه هونگ (  Ge Hong) ، کتابی با نام “دستورالعملها و درمان هایی برای موارد اضطراری” ( Prescriptions for Emergencies ) را تالیف کرد تا باعث محبوبیت کسب دانش پزشکی مخصوصا روش های درمانی طب سوزنی و موکساباسیون در بین مردم شود.

خانواده Xu Xi از سلسله جین تا سلسله های شمالی و جنوبی در هنر مداوا و علاج بیماران تا چندین نسل ماهر بودند که شامل Xu Wenbo , Xu Qiufu و Xu Shuxiang می شود ( این سه خانواده همگی در تاریخ طب سوزنی و موکساباسیون شهرت دارند).

در این دوره ، رساله های تک پژوهشی بیشتر و بیشتری در رابطه با طب سوزنی و موکساباسیون و نمودارهای نقاط طب سوزنی پدید آمدند مانند نمودار طب سوزنی از دیدگاه های لترال و پشتی و نمودارهای هندسی مریدین ها و نقاط.

در دوره سلسله سوی (۶۱۸-۵۸۱) و سلسله تانگ (۹۰۷-۶۱۸) ، چین در حال طی کردن پروسه رونق اقتصادی و فرهنگی جامعه فئودالی بود. علم طب سوزنی و موکساباسیون نیز رشد چشمگیری پیدا کرد. پزشک مشهور ” زن کوان” ( Zhen Quan ) و پزشک هم دوره اش “سون سیمیائو” ( Sun Simiao ) تسلط خوبی بر دانش طب سنتی چین داشتند و مطالعات عمیقی را بر روی طب سوزنی و موکساباسیون انجام دادند.

 

حکومت تانگ در سال های پیرامون ( ۶۴۹-۶۲۷ ) به زن کوان و دیگر پزشکان دستور داد تا کتاب ها و نمودارهای طب سوزنی و موکساباسیون را مجددا ویراستاری و اصلاح کنند.

سون سیمیائو دو کتاب زیر را تألیف کرد.

“Prescriptions Worth a Thousand Gold for Emergencies  (۶۵۲-۶۵۰) “

” Supplement to the Prescriptions Worth a Thousand Gold (۶۸۲-۶۸۰) “

وی در این دو کتاب ، تجارب کلینیکی فراوانی را از مکتب های مختلف در رابطه با درمان طب سوزنی به ثبت رساند.

سون سیمیائو همچنین ”  Charts of Three Views” را طراحی کرد و در این نمودارها “دوازده مریدین اصلی و هشت مریدین اکسترا ” را در رنگ های مختلف (در مجموع ۶۵۰ نقطه) به تصویر کشید.

این نمودارها به لحاظ زمانی ، ابتدایی ترین نمودارهای چند رنگی مریدین ها و نقاط به شمار می روند اما گم شده اند‌.

فزون بر این ، یانگ شانگشان ( Yang Shangshan ) از سلسله تانگ به گردآوری نقاط طب سوزنی در کتاب ” کلاسیک طب داخلی ” ( Internal Classic ) پرداخت. وی در این کتاب اصلاحاتی را بر روی مطالب مربوط به “کتاب کلاسیک طب داخلی” انجام داد.

وانگ تاتو ( Wang Tao ) نیز به کتابت ” اسرار پزشکی یک مقام مسئول ” ( The Medical Secrets of An Official ) اهتمام ورزید. او در این کتاب مجموعه ای از روش های موکساباسیون از مکتب های مختلف را مطرح می کند.

در این دوره ، رساله های تک پژوهشی در رابطه با درمان امراض خاص پدید آمدند , به عنوان مثال ، کتاب “روش موکساباسیون برای امراض تحلیل رونده ” ( Moxibustion Method for Consumptive Diseases ) به قلم و نویسندگی سوی زیدی ( Cui Zhidi ) . در این کتاب ، روش درمان سل از طریق موکساباسیون شرح داده می شود.

ابتدایی ترین ویرایش چاپ قالبی طب سوزنی و موکساباسیون , “مجموعه جدیدی از موکساباسیون برای موارد اضطراری ” ( Emergency A New Collection of Moxibustion Therapy for ) است که در سال ۸۶۲ پدید آمد و مخصوصاً به شرح استفاده از موکساباسیون برای موارد اضطراری می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *