خارش گوش و طب چینی

خاراندن گوش نه تنها خارش را بدتر می کند، بلکه باعث تحریک بیشتر سطح ظریف کانال گوش، افزایش خطر عفونت و حتی آسیب به پرده گوش می شود. خاراندن یا فشار دادن گوش با انگشتان، گوش پاک کن، حوله یا اشیاء دیگر یک عادت بد است. راه های بی خطر زیادی برای کنترل خارش داخل گوش وجود دارد.

ساختار گوش

علل خارش گوش

هنگامی که برای خارش مداوم یا شدید گوش با پزشک مشورت می کنید، تشخیص ممکن است اوتیت خارجی باشد که به معنای التهاب یا عفونت مجرای گوش خارجی، لاله گوش یا هر دو است. علامت خارش معمولاً ناشی از یک بیماری پوستی تحریک شده در داخل گوش است. درک اینکه چه چیزی باعث تحریک شده است می تواند به یافتن راه موثری برای تسکین و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خارش گوش در آینده کمک کند.

جرم گوش: مجراهای گوش برای تخلیه موم یا مواد زائد از خود طراحی شده اند. تمیز کردن آنها با چوب پنبه یا هر چیز دیگری مضر است، این کار به جای برداشتن جرم گوش، آن را عمیق تر می کند. روش‌های تمیز کردن نامناسب شایع‌ترین علت تجمع یا انسداد جرم گوش هستند. اگر ترشح بیش از حد جرم گوش دارید، از چند قطره روغن (روغن معدنی، روغن زیتون یا روغن گیاهی) برای تمیز کردن آن استفاده کنید. اگر تجمع جرم گوش همچنان مشکل ساز است و باعث خارش و حتی درد می شود، باید به پزشک مراجعه کنید تا قطره های گوش را تجویز کنند. گوش‌ها برای روان‌کاری و محافظت به مقداری جرم گوش نیاز دارند، اگر جرم گوش کافی تولید نکنند، مجرای گوش خشک و ایجاد خارش می‌کند.

رطوبت: مهم است که گوش ها را از آب دور نگه دارید. هنگام دوش گرفتن یا حمام کردن، از ریختن آب به داخل گوش خودداری کنید. اگر آب در داخل گوش گیر کرد، سعی کنید با خم کردن سر خود به طرفین آن را تخلیه کنید یا از سشوار برای از بین بردن رطوبت استفاده کنید. به یاد داشته باشید که سشوار را در فاصله 50 سانتی متری و در پایین ترین حالت نگه دارید.

شنا: شناگران جزو پرخطرترین گروه ها برای داشتن خارش گوش هستند. اگر به طور منظم شنا می کنید، استفاده از کلاه شنا برای خشک نگه داشتن و جلوگیری از عفونت قارچی و باکتریایی، به ویژه زمانی که پوست گوش داخلی شما شکسته یا آسیب دیده است، توصیه می شود.

محرک های شیمیایی: مو و محصولات حمام مانند اسپری مو، شامپو، ژل شستشو، یا رنگ مو ممکن است در حین حمام یا دوش گرفتن وارد گوش شوند که می تواند باعث تحریک و خارش شود. در صورت لزوم از یک گلوله پنبه ای آغشته به وازلین استفاده کنید تا ورودی گوش ها را بپوشاند.

سمعک : وقتی گوش‌ها خیس هستند، سمعک استفاذه نکنیر، زیرا رطوبت به دام افتاده باعث رشد باکتری‌ها یا قارچ‌ها می‌شود. در صورت داشتن عفونت یا سایر مشکلات پوستی گوش، پوشیدن آنها توصیه نمی شود.

بیماری های پوستی: اگر به بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، درماتیت سبورئیک، عفونت قارچی در سایر نواحی بدن مبتلا هستید، به راحتی به گوش ها سرایت می کنند. این شرایط ممکن است نیاز به درمان سیستمیک و همچنین کاربردهای موضعی داشته باشند.

آلرژن ها: اگر به برخی غذاها، گرده یا گرد و غبار حساسیت دارید، باید در نظر داشته باشید که خارش گوش ممکن است بخشی از علائم باشد. خارش شما ممکن است به دلیل جواهرات نامناسب یا برخی از محصولات آرایشی باشد. بهتر است قرار گرفتن در معرض آلرژن های خطرناک را محدود کنید و در صورت لزوم برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

به طور کلی، پوست داخل گوش بسیار نازک، ظریف و حساس است، مطمئن شوید که از آنها با دقت محافظت کنید، تحریکات غیرضروری احتمالاً ضرر دارند. اگر در مورد وضعیت گوش خود سؤالی دارید، از مشاوره حرفه ای استفاده کنید.

برای خارش گاه به گاه گوش، ممکن است این کار را در خانه امتحان کنید: چند روغن ملایم گرم را در مجرای گوش آسیب دیده بریزید، بگذارید چند دقیقه بماند، سر خود را به طرف دیگر خم کنید و اجازه دهید روغن اضافی روی یک حوله کاغذی تخلیه شود. .

** از این روش باید کم استفاده کرد.

خارش گوش گاهی اوقات می تواند سرسخت و مداوم باشد. اگر خارش گوش با گذشت زمان یا مراقبت های خانگی بهبود نیافت، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. بیماری‌های مزمن گوش معمولاً با علائم زیر ظاهر می‌شوند:

  • خارش مداوم در گوش و اطراف آن
  • درد در گوش و اطراف آن
  • ضخیم شدن و پوسته پوسته شدن پوست در کانال گوش، حتی باریک شدن
  • ترشح از گوش
  • آسیب دیدن شنوایی و همچنین تینیتوس

از دیدگاه جامع TCM، وضعیت گوش با اندام های داخلی مرتبط است. گوش ها برای تغذیه به اسانس ذخیره شده در کلیه متکی هستند و به عنوان منافذ کلیه در سطح بدن در نظر گرفته می شوند. ریه ها از گوش ها حمایت می کنند. کلیه و ریه های سالم گوش ها را برای شنیدن دقیق تضمین می کند. گوش ها همچنین مناطق مهمی برای ارتباط مریدین ها با یکدیگر هستند. تمام دوازده مریدین معمولی وارد گوش می شوند. علاوه بر پاتوژن های خارجی، وضعیت عملکردی بدن نیز ممکن است در ایجاد خارش گوش نقش داشته باشد. پزشکان TCM بیماران را معاینه می کنند و از آنها در مورد وضعیت کلی سلامت، سابقه پزشکی و شیوه زندگی آنها می پرسند. داروهای خارش گوش برای از بین بردن تحریکات موضعی و تنظیم اندام های داخلی در همان زمان طراحی شده اند.

سه الگوی رایج ناهماهنگی برای خارش گوش به شرح زیر است.

1- پاتوژن ها در گوش جمع شده اند

خارش یا خارش و درد در یک گوش یا هر دو گوش و با میل شدید برای خاراندن. ممکن است احساس گرفتگی و زمزمه در گوش وجود داشته باشد، مجرای گوش مملو از بقایای خاکستری است که با لکه های کپک زرد مایل به سفید چسبیده است. مجرای گوش قرمز و متورم به نظر می رسد و ممکن است ترشحات غلیظ پس از برداشتن بقایا خارج شود. زبان قرمز و با پوشش چرب و نبض سفت است. هدف درمان TCM باید پراکنده کردن باد، سم زدایی، پاکسازی گرما و رفع خلط باشد.

2- کمبود خون و چی

خارش متناوب داخل گوش، گوش خارجی خشک و منقبض به نظر می رسد و پوست گوش خارجی و مجرای گوش خشن و پوسته پوسته است. زبان رنگ پریده و نبض سفت است. هدف درمان TCM باید پر کردن چی و خون، از بین بردن باد و خشکی رطوبت باشد.

3- کمبود کبد و کلیه همراه با حمله پاتوژن

خارش شدید داخل گوش همراه با احساس گرفتگی و صدای زمزمه در گوش. افراد معمولاً با خستگی ذهنی و درد کمر همراه هستند. در معاینه، مجرای گوش دارای بقایای رنگ خاکستری یا زرد است و پوست پس از برداشتن بقایای قرمز، پوسته پوسته و زبر به نظر می رسد. زبان رنگ پریده و نبض سفت و نخی است. هدف درمان TCM باید تقویت کلیه و کبد، پراکنده کردن باد و سم زدایی باشد.

طب سوزنی برای خارش گوش

طب سوزنی درمانی چی و جریان خون را فعال می کند، تورم را کاهش می دهد و خارش را متوقف می کند، که می تواند بهبود را تسریع کند و عملکرد گوش را بهبود بخشد. پزشکان معمولاً نقاط اصلی را در امتداد مریدین های سن جیائو و کیسه صفرا انتخاب می کنند،

از جمله نقاط Gb 2، Sj 21، Sj 17 ، Sj 5، و Li 4.

سوزن ها را به مدت 10 دقیقه نگه دارید. تحریک روزانه، هفت روز به عنوان یک دوره درمان است.

در همین حال، به افراد توصیه می شود که سیگار و الکل را ترک کنند. سبزیجات ترشی، گوشت های با بوی تند، غذاهای دریایی و غذاهای تند مانند تره فرنگی، سیر، پیازچه چینی، فلفل تند، فلفل، خردل برگ، زنجبیل و کاری نیز باید محدود شود.

Comment (1)

  • لیلا Reply

    سلام نظرات خوب بود سپاس

    سپتامبر 3, 2023 at 6:14 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *