اشاعه طب سوزنی و موکساباسیون به سرتاسر دنیا

در قرن ششم ، طب سوزنی و موکساباسیون وارد کشور کره شدند.

امپراطور لیانگ وو ( Liangwu ) ، طبیبان و اساتیدی را در سال ۵۴۱ پس از میلاد به بایجی اعزام کرد.

دربار کره در سال ۶۹۳ پس از میلاد ، عنوان ” استاد طب سوزنی ” را به کسانی اعطا کرد که این روش را به دانشجویان طب سوزنی آموزش می دادند.

در همین قرن ، طب سوزنی و موکساباسیون به ژاپن نیز راه پیدا کردند. حکومت چین ، کتاب “قانون طب سوزنی” ( Canon of Acupuncture ) را به میکادو ژاپن ( امپراطور ژاپن ) در سال ۵۵۲ پس از میلاد ارائه کرد.

زی کونگ ( Zhi Cong ) از بخش وو ، “نمودارهای طب سوزنی و موکساباسیون” ( Charts of Acupuncture and Moxibustion ) و دیگر کتب پزشکی را به ژاپن آورد. در قرن هفتم ، حکومت ژاپن بسیاری از طبیبان را برای مطالعه طب چین به چین اعزام کرد.

در سال ۷۰۲ پس از میلاد ، حکومت ژاپن یک حکم امپراطوری برای کپی کردن سیستم آموزشی پزشکی سلسله تانگ چین و راه اندازی دوره تخصصی طب سوزنی و موکساباسیون صادر کرد.

از زمان ورود طب سوزنی و موکساباسیون چین به ژاپن و کره ، این دو روش درمان به عنوان بخش مهمی از درمان سنتی این دو کشور نهادینه شده اند و به دست ما رسیده اند.

با مبادلات خارجی بین چین و کشورهای خارجی ، طب سوزنی و موکساباسیون نیز به جنوب غرب آسیا و قاره هند اشاعه پیدا کردند.

در قرن ششم ، “می یون” ( Mi Yun ) از دون هوانگ استان گانسو ، دستورالعملها و روش های درمانی “هووا توو” ( Hua Tuo )  را به ایالت دائوچانگ شمال هند معرفی کرد.

در قرن چهاردهم ، متخصص طب سوزنی “زوو یین” ( Zou Yin ) برای درمان امراض اشراف زادگان ویتنامی به ویتنام رفت و مقام “دکتر ماگی” به وی اعطا گردید.

طب سوزنی و موکساباسیون در قرن شانزدهم به تدریج به اروپا معرفی شدند. سپس ، افراد بیشتری به صورت فزاینده در مسیر پیشبرد طب سوزنی و موکساباسیون گام برداشتند. فرانسه در همان ابتدا به اشاعه این روش درمان در سرتاسر اروپا کمک کرد.

از زمان تاسیس و پایه گذاری جمهوری خلق چین ، ترویج طب سوزنی و موکساباسیون به دنیا تسریع پیدا کرده است.

در دهه پنجاه میلادی ، چین به اتحادیه شوروی و دیگر کشورهای اروپای شرقی برای پرورش متخصصان طب سوزنی کمک هایی را ارائه کرد.

از سال ۱۹۷۵ به درخواست سازمان بهداشت جهانی ، دوره های بین المللی آموزش طب سوزنی در پکن ، شانگهای و نانجینگ راه اندازی شده است و متخصصان طب سوزنی زیادی برای بسیاری از کشورها پرورش داده شده اند.

تاکنون ، بیش از ۱۰۰ کشور ، متخصصان طب سوزنی داشته‌ اند و در بعضی از کشورها آموزش ها و پژوهش های علمی در رابطه با طب سوزنی و موکساباسیون انجام شده است.

انجمن کاملاً چینی طب سوزنی و موکساباسیون از زمان تاسیس اش در سال ۱۹۷۹ ، مبادلات و مراودات با سازمان های آکادمیک مربوطه در کشورهای مختلف را تقویت کرده است. چین نیز کمک های چشمگیرتری را به رشد و توسعه بین المللی طب سوزنی و موکساباسیون عرضه خواهد کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *